Vanliga frågor
Vad är det för skillnad mellan Juveel och Gense / Mema-Gabs produter
Varumärkena Gense / Mema Gab och Juveel tillverkas i samma maskiner och av samma silversmeder i Juveels fabrik i Estland. Kvaliten är den samma på Juveels orginal produkter som på Mema Gab produkter och skillnaderna är små mellan de lika modellerna. Våra priser är dock lägre för det finns inga mellanhänder mellan oss och fabriken.
Jag undrar om nyproducerat och gammalt matsilver i samma serie är lika mycket värt? Om man köper nyproducerat, håller sig värdet med tiden?
Oftast är begagnat matsilver billigare än nytillverkat. Vid köp av äldre (mer än 20 år) matsilver så bör man gå igenom knivarna noggrant då man idag har en bättre teknik för att sammanfoga bladet med handtaget. Äldre silverknivar kan inte diskas i maskin. Hur värdet utvecklar sig över tid kan vi inte förutse då priset på silver ändrar sig varje dag
Hur kan jag få vet mer om jag har frågor om en produkt?
Vi eftersträvar alltid att leverera en så komplett produktinformation som vi möjligt på hela vårt sortiment. Skulle den informationen du söker ändå saknas kan du alltid kontakta vår kundtjänst så ska vi hjälpa dig i den mån vi kan få fram den informationen du eftersöker. Kontakt: info@matsilver.se
Köper ni in gammalt silver?
Nej. Vi säljer endast nyproducerade produkter som kommer direkt från tillverkarna.
Levererar ni till utlandet?
Ja, det går att beställa från utlandet i vår webshop. kontakta oss på info@matsilver.se om du vill beställa via e-post.
Hur lång är leveranstiden på produkter?
Normalt gäller beställning före klockan 11.00 på vardagar och dina varor levereras inom tre arbetsdagar. Vid slutförsäljning och längre leveranstid informeras kund via mail. Efter slutförd order får du en orderbekräftelse via e-post. Där leveranstid är längre anges under produktinformationen.
Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
Outlösta paket debiteras med en avgift på 350kr. Avgiften ska täcka för frakten till dig och returen tillbaka till oss, samt administrativa kostnader för kreditering och återbetalning via Klarna.
Finns varan i lager?
Vår ambition är att ha alla varor på lager för omgående leverans, vid slutförsäljning informerar vi inom 48 timmar (vardagar).
Min beställning är försenad, vad gäller då?
Kontakta oss så söker vi försändelsen. Ibland missar utlämningsstället att avisera om att paketet kommit fram och är klart för uthämtning.
Vid försening har kund rätt att häva köpet utan kostnad.
Jag hann inte betala i tid, vad händer nu?
Klarna skickar ut en påminnelse.
Jag har inte fått någon faktura?
Klarna mailar automatiskt en faktura till dig om du har valt faktura som betalsätt. Alla våra försändelser innehåller en kopia på orderbekräftelsen, meddela oss annars så mailar vi dokumentet till dig inom 48 timmar.
Jag har fått en påminnelse på min faktura trots att jag betalat?
Vi kan tyvärr inte hjälpa dig om du har fått en påminnelse om att fakturan inte är betald. Ditt köp hanteras av Klarna och du behöver själv kontakta Klarna för att reda ut vad som kan ha hänt.
Varför får jag inte svar på mitt mail?
Svar på frågor som rör köp/betällning sker inom 24 timmar (vardagar).
Hur kan jag få mer information än produktinformationen om en vara?
Vi eftersträvar alltid att leverera en så komplett produktinformation som vi kan på hela vårt sortiment. Skulle informationen du söker saknas, ber vi dig att skicka din fråga till info@matsilver.se.
Varan är slut i lager på webbshopen, när kommer den in igen?
För att få svar på den fråga ber vi dig skicka in ett mail till info@matsilver.se, skicka med namnet på varan så kollar vi upp när just den varan förväntas komma in på lager igen.
Hur skickas varorna?
Vi skickar varorna med PostNord eller DHL. Leveranstiden är ca 1 till 3 dagar.
Jag har skickat tillbaka en vara, kan jag skjuta fram förfallodatumet på min faktura?
Du kan kontakta Klarna så kan dom flytta fram förfallodagen. Vi krediterar varorna så snart de har anlänt till vårt lager.
Hur handlar jag som organisation på webbshopen?
Kontakta vår kundtjänst, vi har många företagskunder men webshoppen tillåter endast privatpersoner.
Jag vill reklamera en vara, hur går jag tillväga?
Om varan är felaktig eller felexpedierad skall detta anmälas till oss snarast på mail info@matsilver.se . Vid eventuell tvist förbinder vi oss att följa Allmänna Reklamationsnämndens
rekommendationer. Kund ersätts för returfrakt vid godkänd reklamation.
Jag vill lägga till en produkt på min beställning som redan är genomförd, kan jag göra det?
Det går tyvärr inte att lägga till varor i en lagd beställning, men det går bra att göra en beställning till och komplettera, det kostar inget extra.
Jag vill avbeställa ordern som jag precis lade, hur gör jag?
För att avbeställa en order du precis lagt, är det bäst att direkt ringa vår kundtjänst på 016 14 26 00 före kl 14.00 därefter mailar du till info@matsilver.se och avbokar. Notera att vi besvarar mail t o m 16.00. Dn avbeställning gjord efter kl 16.00 hanteras nästa vardag.
Jag ångrar mitt köp, kan jag returnera min vara?
Vi strävar alltid efter att beskriva våra varor så exakt som möjligt, likaså ha så detaljerade och rättvisande bilder som möjligt, men skulle du känna att varan ändå inte uppfyller dina förväntningar har du ångerrätt. Vi lämnar 30 dagars returrätt. Lagstadgad ångerrätt är 14 dagar men vi lämnar ytterligare 16 dagar. Kontakta oss via epost info@matsilver.se för att uppge att du vill ångra ditt köp och gärna varför. Vi återkommer med information om returadress. Vid byte eller retur står kunden för transportrisken Vid retur ska produkten ligga oanvänd i den originalförpackning den levererats i. Återbetalning sker inom 7 arbetsdagar från att vi erhållit returnerad produkt.
Kan jag byta min vara till en annan?
Vi erbjuder 6 månaders bytesrätt. Vid byte står kunden för transportrisken och kostnaden. Vid byte ska produkten ligga oanvänd i den originalförpackning den levererats i. Ange alltid namn och adress vid byte och gärna fakturanummer.